Wednesday, April 2, 2008

.::Cengkih::.

Kenapa aku pilih nama aku punyer blog nih cengkih ekkk...aku suka bau cengkih nih...buat pot pourri ngan epal bau dia naik...masak lagi la jgn ckp...mmg bau menarik jerk...tp kalo termkn cengkih pun menarik gak...petua org dulu² kalo nk ilangkan bau mulut mkn cengkih...betul ker tak aku pun tak penah cuba heheheh.


Mengikut dari sumber "Cengkih (Syzygium aromaticum) merupakan sejenis rempah yang terkemuka semenjak zaman dahulu lagi. Rempah cengkih merupakan kuntum bunga pokok cengkih yang dikeringkan. Pokok yang berasal dari Indonesia ini turut ditanam di Madagascar, Zanzibar, India dan Sri Lanka. Pohon cengkih merupakan tanaman sepanjang tahun yang boleh tumbuh dengan ketinggian 10-20 m, mempunyai daun berbentuk lonjong yang berbunga pada pucuk-pucuknya. Kuntum bunga pada awalnya berwarna hijau, dan bertukar merah apabila sudah mekar. Pada waktu ini, cengkih sedia dikutip jika sudah mencapai panjang 1.5-2 cm." (http://ms.wikipedia.org/wiki/Cengkih)


Kat sini aku bagi petua sikit yg berkaitan ngan cengkih. Banyak tanaman yang berkhasiat bagi kesehatan gigi. Rasa yang khas dari dari cengkih misalnya, membuat tanaman ini sering dimanfaatkan. Selain cengkih, ada sejumlah tanaman lain yang memiliki khasiat serupa.Cengkih memiliki sifat antiseptica (antikuman), carminativa (peluruh angin), rubefaciencia (memanaskan kulit), antispasmodica (menghilangkan kejang), dan analgesik (pati rasa). Karenanya tanaman ini bisa digunakan untuk obat sakit gigi. Selain juga bisa untuk nyeri haid, rematik/pegal linu, masuk angin/mual, suara parau (serak), dan selesma. (http://irha.wordpress.com/2007/03/03/ramuan-untuk-sakit-gigi/)


Sebab2 tuh la yg buatkan aku suka nama cengkih nih.. len kali aku post lagi ekkk....enjoy!!!!

0 comments: